Gifflar med nutella

 
 
 
 
 25gr jäst för söta degar
20gr margarin
3dl mjölk
ca 7 dl mjöl
ett paket nutella
sesamfrön och 1ägg till pensling
 
Gör såhär;
 Smula ner jästen i en bunke, värm margarinet och mjölken till 37grader, häll sedan över jästen och blanda till jästen har smält. Tillsätt mjölet och arbeta till en jämn deg. Låt sen jäsa i 30 min. Sött ugnen på 250 grader.
 
Dela upp degen i 4 lika stora delar(för små gifflar) eller dela degen i två lika stora delar för lite större gifflar. Jag gjorde båda 😊 kavla ut degen till en rundel och skär sen rakt över degen så det blir lika stora trianglar. Lägg en klick nutella på den breda delen av triangeln och börja sedan rulla. Från den breda delen och in. Knip ihop ändarna lite så inte nutellan läcker ut vid gräddningen. Låt jäsa på plåt i 30 min. 
Pensla med ägg för en fin jyllenbrun yta och häll över sesamfrön. Grädda mitt i ungen i ca 8 min. Klart! 😊
 
 
Fyllningen är valfri, det går även att göra lite matigare varianter med soltorkade tomater, oliver eller goda kryddor. Gott att äta som tilltugg med en klick smör på. Eller som mellis till dom små, man kan ju såklart skippa fyllningen också och göra dom naturella. Perfekt att frysa in Och ta fram när man vill bjuda på nåt eller till frukosten. 

Kommentera här: