Vecka 22 (21+6)

 
 
 
Vecka 23
Bebisen väger nu drygt ett halvt kilo och är ungefär 29 cm lång från hjässa till häl. Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst (som under vatten), dina hjärtslag och de mullrande, gurglande och kurrande ljud din mage och tarm gör. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln. 

Många studier pekar på att bebisar i magen ofta gillar klassisk musik. Pröva att spela något du själv tycker om och se om bebisen reagerar. Din bebis hörsel fortsätter att utvecklas och lungorna håller på att förbereda sig inför livet utanför livmodern. Nu är bebisen så stor att du kanske kan se den röra på sig under dina kläder! 
Du kanske börjar känna dig klumpig och ovig nu när din tyngdpunkt förflyttat sig. Tandköttet blöder eventuellt när du borstar tänderna och du kanske har fått knoppnavel. Sådant kommer att gå tillbaks till hur det var förut efter förlossningen. Mitten av graviditeten är en bra tid att resa.
 
från: www.babycenter.com
 
Idag är det dags att göra nya pass. Eftersom vi ska åka på vår utlandssemester om ca en månad.  Mitt pass är helt puts väck. Har letat i varenda väska och varenda låda jag har, men inget pass. Så det ska fixas idag. Ska bli riktigt skönt att snart få komma ner till värmen ett tag. Väntar bara på att få komma in i duschen, men vattnet är avstängt just nu så får vänta lite till. Är snart inne i vecka 23 (imorgon) och jag mår hyfsat bra. Ibland kan jag få illamående attacker och kräkas. Det kan hända ett par gånger i veckan, men oftast mår jag bra. Är lite trött och vimsig och glömmer bort saker ibland. Och magen växer, mest framåt, men är ännu inte så stor. Har inte fått någon knoppnavel. Kommer kanske lite längre fram. Har gått upp några kilon men känner mig inte tung i kroppen. Barnmorskan tyckte det var bra att jag hade lyckats gå upp i vikt även fast jag mått så dåligt. Och jag får inte glömma posta moderskapsintyget jag fick hos barnmorskan sist! Det skulle inte vara förvånande om jag glömmer en sådan sak, Som sagt, glömsk och vimsig... 

Kommentera här: