Du tog ditt sista andetag

 
Igår tidigt på morgonen, den 13.e december, på Lucia tog min bror sitt sista andetag. Han finns inte längre hos oss och det är en så otroligt enorm sorg för vår familj och vänner. Han kommer alltid finnas i våra hjärtan och jag är säker på att han finns, om inte fysiskt här, men på en annan plats där vi inte kan se honom, men känna. 
 
Han var den mest omtänksamma, fina, speciella och smarta person bara för att nämna några av de ord som kan beskriva hans fina personlighet. Han var min förebild och jag är så otroligt stolt att just han var min storebror. Vi har vetat ett tag, närmare bstämt sen i maj i år att denna dagen skulle komma. Men vi visste inte när, vart eller hur. Han drabbades av cancer för ca 2 år sedan och det har varit en lång och hård resa. Till en början fanns hoppet att det skulle gå vägen då han vid ett tidigare tillfälle besegrade cancern, men den här gången slog sjukdomen till för hårt. Han fick genomgå jobbiga operationer, cellgiftsbehandlingar och en rad med infektioner som var så allvarliga att det kunde tagit hans liv. Men han klarade av det och han kämpade, både mot fysisk och psykisk smärta. Tills igår då hans kropp inte orkade kämpa längre... Den sista tiden jag var hos honom stannade jag nästan en hel vecka, och mina sista ord blev "Jag kommer så snart jag kan, vi ses" och jag gav honom en puss på pannan... Jag trodde verkligen att vi skulle ses igen, men bara två dagar senare lämnade han oss.
 
Sen tidiga tonåren har Daniel varit väldigt intresserad av Anime, manga och den Japanska kulturen. Han jobbade som elektroingenjör och hade även ett stort intresse för elektronik på det gamla viset, och tv-spel. En av hans dröm var att resa till Japan, Tokyo, och våren 2014 gjorde han en resa dit. Han valde att åka dit på våren för att se körsbärsblommorna blomma. Körsbärsträden och blomningen är en stor traditionell händelse och högtid i Japan (Hanami) och han tyckte mycket om den. Kärsbärsblommorna har en speciell betydelse och förknippas ofta med uttrycket "Mono no aware" som betyder att allting är kortvarigt och man ska ta vara på den så länge den finns och känna empati för tingen. Blommorna kan också förknippas med kortvarig skönhet, dödlighet och skörhet. 
 
För mig kommer den betydelsen och körsbärsblommorna vara något alldeles speciellt just för att Daniel inte längre finns hos oss. Det betydde något speciellt för honom och kan kopplas till hans situation. Därför kommer jag alltid att påmminnas och tänka och sakna honom extra mycket varje gång körsbärsblommorna blommar. Hans tid blev alldeles för kort. Han blev bara 32 år...
 
Jag saknar dig så fruktansvärt mycket! Och jag älskar dig för alltid min älskade storebror! <3
1 riitta:

skriven

Många kramar till dig!

Svar: Kram
Therese Hedeblom

2 Anonym:

skriven

Så fint skrivet. Tänker på dig kram jennifer löf

Svar: Tack så mycket! Kram
Therese Hedeblom

3 Anni:

skriven

Första gången jag verkligen lusläste och hittade att man kunde kommentera här. Du skriver så fint, tårarna rinner när jag läser. ❤️❤️❤️

Svar: Ja, tårarna rinner på mig med, för det mesta. Kramar 💕
Therese Hedeblom

4 JUNITJEJ:

skriven

Jag beklagar sorgen! STYRKEKRAMAR!!!

5 Anonym:

skriven

Kram♥️

6 Anonym:

skriven

Oj Therese så fint skrivet... Det är så sorgligt o Daniel har kämpat länge o hårt...Tror som Du att han finns runt er o med er för alltid
❤💔❤💔❤💔❤
o dessutom är smärtfri o har kontakt med Mormor med flera
....Kramenom o massa styrka till Dig o Familjen 💔💗💔💗💔

7 Hanna Karlsson:

skriven

Många kramar till dig!

Svar: Tack! Kram
Therese Hedeblom

8 Linn Strömberg:

skriven

Så himla fint skrivet <3 Massa styrkekramar till dig och era nära <3

Svar: Tack så mycket,! 💕
Therese Hedeblom

9 miche :

skriven

FUCK CANCER.

Kommentera här: