Vecka 23

Så tar vi klivet in i vecka 23 <3

När du är gravid i vecka 23 så har du säkert gått upp några kilo i vikt, men den största viktuppgången kommer under den andra hälften av graviditeten. Livmodern växer för fullt och på grund av det tryck som uppstår på urinblåsan så måste du sannolikt kissa allt oftare.

I vecka 23 så är det inte ovanligt att det smärtar i sidan av magen, vilket kommer av att livmodersmuskeln töjer sig. Smärtan du känner bör försvinna efter att du har vilat. Nu börjar även sammandragningarna (förvärkar) bli påtagliga.

Barnet väger nu runt 0,5 kilo och är ungefär 20 centimeter mellan huvud och stjärt (28,9 mellan huvud och häl). Livmoderns mått är mellan 21-24 centimeter från pubisbenet och livmoderns topp. Graviddiabetes kan under den här perioden drabba den gravida kvinnan. Källa

Hej på er! :) Ja, nu är det vecka 23 - 150 dagar kvar till bf. Ganska många dagar kvar, men tycker ändå tiden går relativt snabbt nu. Jag kan tydligt känna den lilla där inne på kvällar och även på morgonen. Jag känner mig inte så svullen i händer och fötter ännu vilket är jätteskönt! Men, jag har börjat få ont av ordentlig halsbränna på kvällarna. Det är nästan så jag måste kräkas, men det blir att jag får rivig hosta istället. Det hälper om jag tar en novaluzid tuggtablett - vilket jag nästan levde på förra graviditeten. Jag klarade mig inte utan dom och jag befarar att det kommer bli likadant denna gången. Trycket mot matstrupen har även börjat, mest på kvällarna. Ja några kilon har jag allt gått upp. Skulle säga att det är en hel del, för jag känner mig tyngre i kroppen nu. Magen tycker jag känns stor, men när jag ser den på bilderna ser den inte så stor ut :) Märkligt det där. Har jag någon cravings då? Nja, samma som förra gången skulle jag säga. Skaldjur som kräftor, räkor och krabba är ju nåt som jag är sugen på ofta! Men inte köper så ofta, fast i morgon funderar jag på att ta en sväng till Smögen och köpa lite ;) Knäckebröd med mjukost - som jag även hade sist är väldigt gott också. Glass kan vara gott, spec på kvällen när halsbrännan sätter igång. 

Foglossningen känner jag av också. Det är inte så illa ännu vilket är skönt. Och tröttheten har kommit igen. Mitt på dagen och fram mot eftermiddagen kan jag lägga mig och sova, utan några som helst problem. Och vissa dagar känner jag bara för att lägga mig ner på stället jag står på, kan vara vart som helst. 
Har även känt av att jag känner mig tung i huvudet och nästan svimfärdig, men antar att det är mitt låga blodtryck som spökar. Kräkningarna klarar jag mig ganska bra ifrån. Kan hända att jag måste gå någon gång om det kommer någon väldigt dålig doft och jag inte ätit nåt på länge. Annars är jag inte besvärad av nåt illamående. Helt otroligt :) Och otroligt skönt!

Kommentera här: