Vecka 40/41

Vecka 41 <3
 

Barnet är nu färdigutvecklat så nu händer det inte så mycket nytt i barnets utveckling. När barnet väl är redo så kommer förlossningen att sättas igång.

När barnet väl kommer ut, så kommer barnet ganska snart att ta sitt första andetag. Detta andetag är i själva verket det mest ansträngande andetaget som ditt barn någonsin kommer att ta. Orsaken till detta är att små luftblåsor i lungorna måste blåsas upp för första gången så att de kan expandera fullt ut, för att sedan göra sitt jobb – att andas under en livstid.

Tiden är inne för den stora dagen och din kropp är mer redo än någonsin. Något där inne kräver dock ytterligare en tid för att känna att det är dags. För vissa kan väntan efter det beräknade förlossningsdatumet vara otroligt frustrerande.

När du är gravid i vecka 41 så tycker du säkert det är dags att föda, men det finns fördelar med att vara gravid länge. Kroppen hinner mogna, livmodertappen blir mjuk och hormonet relaxin hinner mjuka upp bäckenfogarna ytterligare. Denna extra väntan kan göra att förlossningen blir smidigare. Livmodermunnen blir mjuk och börjar öppna sig, och kroppen blir bättre förberedd på att föda barn. Så länge där inte finns några komplikationer, så det alltid bästa att låta kroppen sätta igång förlossningsarbetet på egen hand. Källa

Hej! Ja vecka 40 har passerat, jag tar mina bilder från min instagram men vecka 40 bilden kommer jag tyvärr inte åt. Jag tog en bild på magen idag i vecka 40+5 alltså 5 dagar förbi bf dagen idag. I morgon passerar vi även tiden för när Leia kom till världen i vecka 40+6. Nu är jag riktigt trött på att vara gravid. Är fortfarande nervös för förlossningen, men vill samtidigt att det ska starta snart så vi får träffa vår lilla där inne. Magen är stor som bara den! Tungt och stöter in i det mesta. Vaggar framåt pga foglossningen och gör väldigt ont när jag ligger i sängen under nätterna.. Men inga förvärkar eller sammandragningar ännu. Kanske liiiite smått har jag känt några få gånger de senaste två dagarna men inget som gör ont alls. Om jag minns rätt så gick slemproppen förra gången och jag hade heller inga förvarningar utan det bara startade. Minns inte om det var precis när värkarna började eller om det var precis innan. Har inte märkt några tecken alls ännu så vi väntar.. väntar... och väntar... Och jag överväger mer nu att det kommer bli en novemberbebis istället för en oktoberbebis. Det var heller inte många som trodde att jag skulle gå över tiden, förutom jag själv. Jag tror nog att det blir närmare 42 veckor den här gången. Hoppas iaf att det startar innan jag går in i vecka 43... KOM NU BEBIS!

 

 
1 Lina:

skriven

Åh😍 Vi väntar med på en liten! Måste fråga vad dina hjärtljud legat på i snitt?

2 Lina:

skriven

Åh😍 Vi väntar med på en liten! Måste fråga vad dina hjärtljud legat på i snitt?

Svar: ca 40 slag/min :)
Therese Hedeblom

Kommentera här: