Vecka 15

Så var vi inne i den 15.e graviditetsveckan

I vecka 15 har ditt förstorade hjärta nu en 20% högre kapacitet än innan du blev gravid. Detta för att klara av att förse både din och barnets syretillförsel. Runt vecka 15 kan man idag utföra fostervattenprov för att upptäcka eventuella kromosomrubbningar såsom Downs syndrom.

Barnet är i vecka 15 ungefär 10,5-11,5 centimeter långt mellan huvud och stjärt och väger runt 80 gram. Är du omföderska kan du ibland känna barnet röra sig redan nu, vilket ofta upplevs som ett litet fladder. Om du väntar ditt första barn så kommer det säkert att dröja till vecka 20, eller senare, innan du känner de första fosterrörelserna. källa

Jag mår fortfarande illa, kräkningar varje dag och trötthet. Illamåendet är dock inte lika påträngande som det var i början, men det är där, varje dag. Oftast på kvällarna och även på morgonen som det liksom blivit som en rutin att jag går på toaletten det första jag gör. Ja, bebismagen har väl börjat komma, men det är mest vätska och hull som lagt sig. Fast jag börjar känna livmodern och att den har blivit större. Jag kan fortfarande ligga på mage i sängen, även fast jag får ont i ländryggen när jag ligger på mage, vilket jag haft problem med ända sen första graviditeten. Jag kan ha mina vanliga byxor fortfarande även fast jag gått upp 4-5 kg redan. Ja som sagt, med mina gener så är det inga problem med viktökningen. Men jag vill verkligen inte att det ska bli mer än sist gång. Då gick jag upp totalt 22 kg. 13 kg rann bort bara de första månaderna, sen fick jag jobba bort resten vilket gick ganska bra. Känner också att jag blir anfådd mycket lättare än innan och törsten håller i sig den med. Jag behöver faktiskt inte springa och kissa stup i kvarten, vilket är ganska skönt. 

Kommentera här: