Happy healthy mama

Jag tycker det är bra att man tar hand om sig själv och lever sunt och hälsosamt. Har inte tränat nu under graviditeten då jag mått så dåligt pga illamående. Men annars försöker jag hinna, just för att jag ska orka springa runt, hoppa studsa och bära Leia utan att få ont eller bli alldeles för anfådd med en gång. (Och om man tappar några kilon under den aktiviteten ska man se det som en bonus, inget måste!!)

 
Så jag vill tipsa om en föreläsning som kommer hållas nere i Göteborg som tar upp kost träning och välbefinnande, när man ska börja träna, om man vill det, och hur. Det handlar om hur man ska ta hand om kroppen under och efter graviditeten. Såklart håller de även i yoga och pilatespass vilket kan vara rogivande och även bra träning :)
 
Föreläsningen är den 29 september och en biljett behövs. Klicka på denna länken här för att se mer information om föreläsningen och Pilates Complete och hur ni får tag i biljetter :) Väl värt ett besök!

Jag vill återigen notera att jag är för ett sunt leverne och fårhållningsätt till sin kropp och man ska absolut INTE känna någon stress över att sätta igång med träningen så fort bebisen kommit ut eller bli av med garviditetsmagen så fort som möjligt som många idag verkar lägga fokus på! Det kan vara en svår balansgång detta, men jag vill inte bidra till att kvinnor ska må dåligt över sin kropp. Vi har tillräckligt med belastning, fördomar, förolämpningar och orimliga ideal i samhället, som det är! 

Vecka 32

Gravid vecka 32 <3
 

När du är gravid i vecka 32 så börjar det bli trångt för barnet och det trycker och pressar för att få till det där inne. Barnet har sannolikt lagt sig till rätta med huvudet nedåt och rumpan uppåt som förberedelse till förlossningen. Orsaken till denna position är helt enkelt att huvudet får bäst plats i bäckenet, medan resten av kroppen formar sig i den större delen av den päronformade livmodern. Denna position är även mest fördelaktig för dig, då det är förlossningen blir lättare om huvudet kommer ut först. Mindre än 5% av alla barn lägger sig i motsatt position, dvs med rumpan nedåt, s.k. sätesbjudning.

Barnet sover nu mycket med sömncyklar på 20 till 40 minuter och totalt 90-95% av tiden. Detta kan göra att du nu upplever en minskning av rörelserna där inne i magen. Rörelserna ska dock inte sluta helt, så är du osäker så ska du genast rådfråga vården.

Om barnet skulle födas när du är gravid i vecka 32 så behöver barnet ligga i kuvös. Kuvös behövs till barnet bland annat för att underhudsfettet ännu inte är fullt utvecklat. Källa

 

Hej! Ja nu börjar det bli lite trångt även för mig. Speciellt när jag ska böja mig ner och trycket för matstrupen och platsen för magsäcken är värre. Medicinerna jag äter hjälper inte lika bra längre. Det trycker liksom på ganska bra ändå. Ibland när jag böjer mig så har det hänt att det tryckts upp lite väl långt. Jag kan fortfarande ligga på rygg, men behöver numera 2 extra kuddar under huvudet när jag sover. Ja, 8 veckor kvar att växa "lilla" magen. Enligt BM växer magen precis efter min kurva, 29 cm sist och 29 fulla veckor hade då gått. Nu känner jag mig som en badboll dock, för magen liksom växer rätt fram och även lite på sidorna. Nu börjar man längta lite mer emellanåt att detta ska vara över, för att gå upp för branta backar, och gå runt mycket är påfrestande för benen. Kramp i vaderna är inget ovanligt just nu, men det är inte konstigt pga all den extra vikt jag bär på just nu. Känner att vaderna blir mest ansträngda, Nästan så jag får början till mjölksyra om jag går på i samma takt upp för backar m.m. Så när jag sträcker på mig när jag vaknar på morgonen får jag lätt kramp i vaderna. Annars kör jag på som vanligt för jag känner mig inte så trött. Har ändå en del energi. Men om jag varit igång under dagen och när jag fått i mig ett mål mat efter det kan det vara lätt att slumra till i soffan eller sängen efter maten. Nästan som efter ett träningspass :) 

Illamåendet lyser med sin frånvaro, men det obehagliga trycket att ersatt det. Fast trycker och halsbrännan är enormt mycket lättare att hantera än gravidillamåendet jag hade i början. Huja mig! :( Har börjat med järntabletter vilket går bra, jag mår inte illa av dom men jag får andra symptom som varit lite besvärliga. Det går inte riktigt att lösa med att bara ändra kosten heller. Så jag ska prova några fibertabletter som kanske hjälper. Mitt blodvärde är iaf på bättringsvägen. Låg på 118 sista kollen och innan låg det på 113 så ja, lite bättre är det. :)

Vecka 31

Graviditets vecka 31 <3
 

När du är gravid i vecka 31 så har du bara en knapp fjärdedel kvar av graviditeten. Barnet sover nu under längre sammanhängande perioder, vilket är anledningen till att du nu säkert märker av ett tydligare mönster av vakenhet (när barnet rör sig) och vila (där barnet är stilla). Alla organ är snart färdigutvecklade och barnet behöver nu i princip bara gå upp i vikt. Det organ som blir färdigt sist är lungorna.

I vecka 31 arbetar barnets hjärna övertid och utvecklas snabbare än någonsin. Anslutningen mellan enskilda nervceller görs nu i en supersnabb takt. Barnet kan bearbeta information, spåra ljus och uppfatta signaler genom alla sina fem sinnen. Självklart känner barnet ingen doft eller lukt just nu, men det är bara för att han eller hon ligger nedsänkt i fostervatten. För att känna lukt och doft, måste barnet andas luft. En av de första dofter som barnet kommer att känna, är just din doft, vilken snabbt kommer att bli hans eller hennes favorit.

Runt graviditetsvecka 31 så bestäms barnets ögonfärg. Vilken ögonfärg barnet får kommer dock inte att visa sig förrän sex till nio månader efter förlossningen. Ibland tar det ännu längre tid. Detta beror på att det behövs ljus för att pigmenten i ögonen ska färdigbildas. Vilken ögonfärg barnet får beror på vilka gener barnet har ärvt från sina föräldrar. Barnet öppnar och stänger ögonen beroende på om det är aktivt eller om det är passivt och sover. Källa

Hej! Nu börja magen kännas ganska stor. Ungefär som när jag var fullgången sist, och det är 7 veckor kvar! Ja, magen kommer ju växa mer. Har inte fått några mer bristningar än de jag hade från första graviditeten och heller inget hormonstreck. Halsbrännan hänger i och blir aningen värre. Det är tungt och gå, då jag nästan väger lika mycket som jag gjorde i v.40 sist. Men känner inte att lika mycket vätska samlats i anklarna och fötterna den här gången. Har nog blivit skonad pga den svala sommaren vilket är skönt. Tyngden ligger liksom på magen och rumpan så det kan vara lite jobbigt att vända sig och resa sig från sängen nu. För övrigt känner jag mig stark i benen. Men foglossningen gör sig påmind efter att jag varit lite mer aktiv.