Vecka 30

Gravid vecka 30 <3
 
Din mage ökar i storlek, vilket är ett tydligt tecken på att det barnet blir allt större. När du är gravid i vecka 30 väger barnet 1,3 kilo och är 39,9 centimeter långt.

Barnet kroppshår, det s.k. lanugohåret, börjar nu försvinna. Lite fjun kan finnas kvar när barnet föds, men det försvinner efter några veckor. Lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar ännu mer. Håret på barnets huvud blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Det kissar och dricker ungefär 1/2 liter fostervatten om dygnet.

När du är gravid i vecka 30 är det barnets hjärna och de nya fettcellerna som reglerar barnets kroppstemperatur. Tidigare har Lanugohåret varit en viktig del i barnets värmereglering. En annan förändring nu i vecka 30 är att din bebis benmärg nu har tagit över produktionen av de röda blodkropparna.

Hej! Ja nu går vi in i vecka 30! Nu under semestertider så går tiden relativt snabbt. Jag känner mig bra, jag år ganska bra. Halsbrännan är där, men jag äter mediciner för det vilket hjälper mycket! Äter även järntabletter och den nya sorten är väldigt bra! Har inte känt av något illamående. Behöver heller inte äta lika ofta längre så illamåendet har i stort sett gett sig. Men när hungerfskänslan kommer blir det lite obehag. Det sista har jag mått lite illa, men det kanske kan vara järntabletterna. I vilket fall så går det iaf bra. Börjar dock känna att magen växer till sig bra nu, bebisen tar mer plats och det blir jobbigare att andas och jag kan heller inte äta lika mycket. Det blir snabbt fullt i magsäcken. Behöver även kissa oftare och det är mycket rörelse där inne. Mest nertill i magen som känner när jag sitter. Och så fort jag lägger mig ner eller är still så är det mycket rörelser som känns. Jag tycker om det <3 men ibland kan bebis sticka ut någon kroppsdel ganska hårt och långt ut och hålla den där ett tag vilket gör att det blir spänningar i magen. Jag tror inte bebisen fixerat sig ännu, men det är lite svårt för mig att känna. Lämnar det till BM :)   

Kommentera här: