Vecka 32

Gravid vecka 32 <3
 

När du är gravid i vecka 32 så börjar det bli trångt för barnet och det trycker och pressar för att få till det där inne. Barnet har sannolikt lagt sig till rätta med huvudet nedåt och rumpan uppåt som förberedelse till förlossningen. Orsaken till denna position är helt enkelt att huvudet får bäst plats i bäckenet, medan resten av kroppen formar sig i den större delen av den päronformade livmodern. Denna position är även mest fördelaktig för dig, då det är förlossningen blir lättare om huvudet kommer ut först. Mindre än 5% av alla barn lägger sig i motsatt position, dvs med rumpan nedåt, s.k. sätesbjudning.

Barnet sover nu mycket med sömncyklar på 20 till 40 minuter och totalt 90-95% av tiden. Detta kan göra att du nu upplever en minskning av rörelserna där inne i magen. Rörelserna ska dock inte sluta helt, så är du osäker så ska du genast rådfråga vården.

Om barnet skulle födas när du är gravid i vecka 32 så behöver barnet ligga i kuvös. Kuvös behövs till barnet bland annat för att underhudsfettet ännu inte är fullt utvecklat. Källa

 

Hej! Ja nu börjar det bli lite trångt även för mig. Speciellt när jag ska böja mig ner och trycket för matstrupen och platsen för magsäcken är värre. Medicinerna jag äter hjälper inte lika bra längre. Det trycker liksom på ganska bra ändå. Ibland när jag böjer mig så har det hänt att det tryckts upp lite väl långt. Jag kan fortfarande ligga på rygg, men behöver numera 2 extra kuddar under huvudet när jag sover. Ja, 8 veckor kvar att växa "lilla" magen. Enligt BM växer magen precis efter min kurva, 29 cm sist och 29 fulla veckor hade då gått. Nu känner jag mig som en badboll dock, för magen liksom växer rätt fram och även lite på sidorna. Nu börjar man längta lite mer emellanåt att detta ska vara över, för att gå upp för branta backar, och gå runt mycket är påfrestande för benen. Kramp i vaderna är inget ovanligt just nu, men det är inte konstigt pga all den extra vikt jag bär på just nu. Känner att vaderna blir mest ansträngda, Nästan så jag får början till mjölksyra om jag går på i samma takt upp för backar m.m. Så när jag sträcker på mig när jag vaknar på morgonen får jag lätt kramp i vaderna. Annars kör jag på som vanligt för jag känner mig inte så trött. Har ändå en del energi. Men om jag varit igång under dagen och när jag fått i mig ett mål mat efter det kan det vara lätt att slumra till i soffan eller sängen efter maten. Nästan som efter ett träningspass :) 

Illamåendet lyser med sin frånvaro, men det obehagliga trycket att ersatt det. Fast trycker och halsbrännan är enormt mycket lättare att hantera än gravidillamåendet jag hade i början. Huja mig! :( Har börjat med järntabletter vilket går bra, jag mår inte illa av dom men jag får andra symptom som varit lite besvärliga. Det går inte riktigt att lösa med att bara ändra kosten heller. Så jag ska prova några fibertabletter som kanske hjälper. Mitt blodvärde är iaf på bättringsvägen. Låg på 118 sista kollen och innan låg det på 113 så ja, lite bättre är det. :)

Kommentera här: