Vecka 25

Graviditets vecka 25
 

När du är gravid i vecka 25 så känner du dig säkert både trött och mör i kroppen. Många kvinnor upplever nu att de får mer och mer ont i ryggen. Barnets lungor utvecklas allt mer och näsborrarna börjar nu öppnas.

Barnet väger i vecka 25 runt 660 gram och är 22 centimeter från huvud till stjärt och cirka 34,6 centimeter från huvud till häl. Livmoderns mått är mellan 23 och 26 cm. Längd- och viktmåtten som anges nu blir mer och mer osäkra. Barnet växer nu i sin egen takt och under den andra hälften av graviditeten spelar genetiken en allt större roll för tillväxttakten.

I vecka 25 har du säkert inte börjat känna att du är nära förlossningen. Tiden går dock fort så glöm inte att planera framåt. Har du förresten börjat fundera på barnnamn? Innan ni bestämmer er så tänk igenom allt; vad är sannolika smeknamn, vilka initialer får barnet, vad betyder barnets namn på andra språk?

Hej på er :) Jag har varit efter med uppdateringen därför kommer det fler inlägg här nu med magbilder. Jag mår relativt bra. Men har haft en del problem med halsbrännan, eller uppstötningarna. Detta har gjort att kräkningarna har börjat igen. Speciellt på kvällarna. Inget roligt alls! Jag har även börjat jobba igen. Vilket jag tycker är skönt och rätt kul ibland med, just att jag får nåt att göra och komma hemifrån. 
Har även märkt att jag är ganska trött. Skulle i stort sett kunna lägga mig och sova på platsen jag står på ibland. Känner även att jag börjar bli lite tyngre i kroppen, men foglossningen besvärar inte så mycket, mest när jag ligger ner i sängen och ska vända på mig eller liksom lyfta benen och sätta ner de på golvet för att gå upp. Om jag inte gör det på rätt sätt känns det lite som att benen ska lossna från höften på nåt sätt. :P


Kommentera här: