vecka 26

Så har vi gått in i vecka 26 <3

Gravidmagen du fått i vecka 26 gör sannolikt att dina vanliga kläder inte längre passar. Utöver magen så lagrar kroppen nu mer fett kring bröst och höfter. Barnets ögon är nu färdigbildade och barnet fortsätter att träna på sin in- och utandning.

När du är gravid i vecka 26 väger barnet 760 gram och är cirka 23 centimeter från huvud till stjärt. Från huvud till häl är barnet nu hela 35,6 centimeter. 6 cm ovanför naveln kan du känna livmodern som är mellan 24 och 27 cm från blygdbenet till toppen. Hur mycket har du gått upp i vikt?

I vecka 26 kan barnet sedan en tid tillbaka höra ljud och reagerar på höga ljud med högre puls. Inne i livmodern kan ljudnivån bli så hög som 80 decibel. Det är lika mycket som på en livligt trafikerad gata.

Nej det är sant att mina vanliga byxor inte passar längre. Men det har de inte gjort på ett tag. Här om dagen var jag även på besök hos bm och lyssnade på hjärtljuden. Första gången för oss och hela familjen var med. Leia tyckte det var spännande när de mätte magen och hon fick höra lilla bebisen där inne. Lute konstigt, men roligt :) Det var även spännande och se när bm tog blodtrycket, vilket var lågt, som det brukar vara. Har även fått tips om tabletter för uppstötningarna. Så nu har jag börjat ta omeprazol vilket har funkat jättebra! :) Och jag har faktiskt inte behövt att ta det varje dag utan tar det bara dom dagarna jag känner att det behövs. Novaluzid tuggtabletter har jag slutat med. Det kändes nästan som att det blev värre av dom. Har istället tagit flytande Galieve på kvällen när uppstötningarna blivit värre och precis innan läggdags vilket har fungerat jättebra. Så just nu mår jag faltiskt väldigt bra! :) Nu känner jag även att kroppen börjar bli ännu tyngre och det känns lite som magen expoderat. Tycker att den är ganska stor, men 25cm enligt bm och har ju gått 25 hela veckor så jag ligger precis i mitten på min kurva som hon visade mig. Så även stadig viktuppgång. Just nu är vågen på ca 12kg pluss, vilket känns en del. Vägde ju lite mer vid invägningen den här gången än med Leia. Så om jag ska gå ner till min vanliga vikt så är det 15kg pluss.

Eftersom magen lugnat sig lite känner jag även att inte behöver äta så ofta heller, vilket är bra. Jag vill inte bli allt för tung känner jag, Det blir jobbigt för fogarna. Det förväntar jag mig nog att det ska bli ändå sen. Magsäcken kanske har blivit mer ihoptryckt också så jag blir mätt fortare. Bm uppmanade mig att äta järntabletter också. Hon gav förslag på andra tabletter som jag ska prova och ta de precis innan jag ska sova så vi får se att det går. Hade ett järnvärde på 134 nu, vilket inte är så farligt. Men sist sjönk jag ner till 108 och kommer förmodligen göra det nu med och förmodligen gå ännu lägre så jag ska börja ta tabletterna. Även fast jag befarar illamående :( 

Kommentera här: