Vecka 20

 
Nu är vi inne i 20.e graviditetsveckan! <3 Halva vägen, bara halva kvar ;D
 

Nu rör sig barnet mer än tidigare och de flesta kvinnor känner i vecka 20 av graviditeten av fostrets rörelser. Rörelserna känns ofta som ett fladdrande eller kurrande, de regelrätta sparkarna kommer när barnet blivit lite större. Fram till nu växer de flesta barn likvärdigt. Först nu, efter halva graviditeten, börjar genetiken göra sig gällande. Barnets längd- och måttangivelser blir från och med nu mindre exakta.

Magen skjuts ofta fram nu när livmodern växer. En del kvinnor kan nu uppleva att naveln börjar puta ut. Oroa dig dock inte. Naveln kommer att gå tillbaka efter förlossningen. Du kan mycket väl möta ett leende från förbipasserande som ser den lilla bulan på din mage. Källa

Hej! Hur har ni det i sommarvädret? :) Visst är det skönt att man kan komma sig ut utan tjocka kläder. Och alla fina växter, grösnka och blommor som blommat ut! Så mycket på så kort tid känns det som. Det blev en lite sen uppdatering av magbilden. Det beror lite på att jag är mitt uppe i ett tentaarbete som ska vara klart på söndag, och vet ni vad. Detta är den sista tentan jag gör på min utbildning! Sen är jag helt klar! Helt sjukt, att jag pluggat i 4 år och nu är det över... Nästan som att ta studenten igen, fast lite annorlunda. Och nu är det ju även studentvecka :) Kommer sakna det lite tror jag, så om jag känner att det är rätt så kommer jag nog komma tillbaka till skolbänken igen, för att fixa en högre akademisk titel. Men det får vänta lite. Jag vill jobba ett tag innan jag studerar igen. Och först ska jag ju bli tvåbarnsmamma :) 

Den lilla där inne har börjat röra sig mer tydligt och igår kände Ola första sparken på sin hand. Jag har känt henne sen vecka 18 ungefär, eller 17 blir det ju eftersom vi fick backa 8 dagar,men igår kunde jag även se det utanför magen. Känns bra att hon rör sig mycket där inne. Tar det som ett tecken att hon mår bra. Och jag mår ganska bra också. Har en del halsbränna på kvällarna, men kräkningarna har slutat, nästan. Igår fick jag faktiskt gå, men de senaste två veckorna har jag klarat mig. Det känns nästan som att illamåendet är lite bättre än när jag väntade Leia. Då mådde jag illa heela graviditeten. Och ja, nu när värmen har börjat så väntar jag nästan bara på att mina händer och fötter ska svullna upp. Det blir värre, speciellt när det är varmt. Förra gången hade jag säkert många kilo med bara vatten i kroppen, eftersom 13 kg bara försvann på några veckor efter Leia kom ut. Såå svullen jag var. Förväntar mig samma denna gången, men riktigt så illa är det inte ännu. Foglossningen har börjat lite mer nu, men det går ganska bra ändå. Så ja, jag mår helt ok :) 
 
Hoppas ni också mår bra och att ni får en fin dag och studentvecka! 

Kommentera här: