Vecka 17

Nu är vi inne i 17.e graviditetsveckan
 

Barnet växer snabbt så variationerna är stora. Barnet är troligen runt 11-12 centimeter från huvud till stjärt och kan väga upp till 150 gram. Huvudet är väldigt stort i förhållande till kroppen, men det börjar se lite mer proportionerligt ut. När ett barn föds är dock huvudets storlek fortfarande en tredjedel av barnets totala längd. Barnets ögon är när du är gravid i vecka 17 fortfarande slutna, med de har blivit större och  ögonfransar och ögonbryn har vuxit. Nu börjar barnet även samla på sig fett. Fettet behövs för att barnet ska kunna hålla värmen den första tiden efter förlossningen samt för att skydda de inre organen.

Barnet är nu mer och mer medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Ljudnivån inne i magen är annars ganska dämpad, ungefär som när man ligger i badet med öronen under vattnet. Barnet hör hela tiden ljud från ditt hjärta och dina tarmar. Kanske är det denna vana vid ljud som kan förklara varför vissa barn tycks sova bättre i rum som inte är helt tysta. Källa

 

Hej på er! Hoppas ni har det bra :) Idag är första dagen på en serie av fina varma soliga dagar här så det är jättehärligt! Jag ska även ta tag i plugget som ligger och väntar, det är en hel del att läsa. Sista kursen handlar om ledarskap så det ska bli intressant. Har läst lite om det innan, men inte så mycket. 
Hur mår jag då? Jo det är helt ok faktiskt. Förutom att jag börjar känna mig uppsvullen och illamåendet hänger i. Det är tryck och halsbränna på kvällarna och morgonkräkningar. Fast nu är det ca 1-3 gånger i veckan som jag slipper kräkas på morgonen. Men det är viktigt att hålla jämn måltidsintagning under dagen annars är det kört. Vissa dagar är jag väldigt trött, men det kanske beror på järnet? Jag har varit väldigt inaktiv med att röra mig vilket kan vara ett stort bidrag till min viktökning. Jag ska verkligen försöka få till att gå ut och gå på morgonen. Har tänkt på det ett tag, men det har liksom inte blivit. Jag får sätta upp ett schema eller nåt. 

Nu får vi sätta fart här för det är en del att göra idag :)

Ha det fint <3