Vecka 19

Så går vi in i 19.e graviditetsveckan <3
 

Utvecklingen av fostret går fort och barnet har redan nu börjat få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Din ämnesomsättning har blivit snabbare och du har en ökad blodmängd i kroppen, vilket kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar.

Barnet är när du är gravid i vecka 19 ungefär 13-15 centimeter långt mellan huvud och stjärt och väger runt 250 gram. I vecka 19 brukar man kunna se barnets kön vid en ultraljudsundersökning. Mamman kan eventuellt börja få en mörkare hudrand från blygdbenet upp mot naveln, denna kallas ”linea nigra” och bleknar ofta bort efter graviditeten. Källa

Hejsan! Hur har ni det? Här är det ganska bra ändå. Jag känner mig bra, inte så trött eller illamående. Piggare och gladarare hela jag. Inte så tung ännu eller så stor mage, vilket jag tycker är skönt. Det som kan besvära lite är halsbrännan på kvällarna eller när jag inte ätit på ett tag. Man riktigt känner hur någonting drar sig uppåt från magen till matstrupen, så det blir att jag liksom stryker med mid hand på bröstet nedåt magen för att jag vill att det ska åka tillbaka ner igen. Det måste se knäppt ut, men det lugnar mig lite och oftast stillar det sig sig och åker ner i magen igen. Jag vet inte riktigt om det är halsbränna, men det är så det känns när det kommer upp i strupen. Liknande känsla hade jag förra gången också. Jag har också fått sämre hy i ansiktet vilket jag även hade förra gången, men jag ska försöka hitta nåt som jag kan använda, för jag är väldigt dålig med det annars också. Så jag tänkte jag skulle bli mer noggrann med krämer och rengöring. Ingen svullnad i fötter eller händer ännu. Kanske beror på att jag dricker mycket mer nu än förra gången, vad jag kan minnas. 

Så ja, jag mår bra i det stora hela :) Så jag måste nog säga att detta är en bra tid av graviditeten. Jag tycker iofs att magen inte har växt så mycket de senaste tre veckorna, men om allt är som det ska så kommer den bli mycket större. Jag var inte så stor i samma vecka förra graviditeten heller. Jag tror jag har känt bebisen, i sändags kväll efter jag drack ett glas med kallt vatten. Då blev det liksom lite sprattel där inne, väldigt vagt med jag kände nåt iaf. Men nu är det stilla igen och jag kan ju inte låta bli att bli lite nojig! Det ska bli så skönt, roligt och spännande att få gå på ultraljudet om en vecka. Vi längtar så! <3

 

Kommentera här: