Vecka 38

Så är vi inne i vecka 38 <3
 
När du är gravid i vecka 38 så är nästan alla barnets system helt färdiga för att ta sig ut ur grottan. Ditt barn tränar andning genom att dra in fostervatten och sväljer även del som hamnar i barnets tarmar. I tarmarna bildar svalt fostervatten, tillsammans med döda celler, galla och andra restprodukter, barnets första avföring s.k. mekonium eller barnbeck. Mekoniumet är tjockt och segt, svart eller grönskiftande på grund av gallfärgämne. Detta är bra att känna till när du byter barnets första blöja.
 
En normal graviditet brukar vara 37 till 42 veckor. Det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Ca 4 procent av alla barn i Sverige föds före vecka 38 och lika många efter vecka 42. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär 92 procent föds inom denna period.

Många kvinnor känner nu en oro inför förlossningen, vilket är fullt normalt. Du känner dig säkert även väldigt trött och längtar efter att graviditeten ska vara över. Det mest fantastiska av allt, och kanske mest overkliga, är att du snart ska få träffa ditt livs kärlek.

Barnet stöter nu sitt huvud mot bäckenbotten och du kan då uppleva en stickande eller ilande känsla i slidområdet. Du kan även uppleva ett obehag när du sätter dig för snabbt på en stol. Allt fler kvinnor känner i vecka 38 även avförvärkar. Källa

 

 

Hej! Nu känner jag den här dryga väntan. Jag är redan i vecka 38, men känslan är mer; "Jag är bara i vecka 38"... Jag känner mig inte så jättenervös inför förlossningen nu, iaf inte just idag. Men jag kan inte göra mer än att ta det som det kommer, barnet ska ju ut hur jag än tänker. Jag är ganska tung nu, och har ont i ländryggen, blir även trött i hela ryggen om jag står för länge. Sitta kan också¨vara påfrestande, den skönaste ställningen är typ att halvligga. Jag kan tydligt känna vår lilla bebis inne i magen, nu från utsidan. Känner, ben, och rumpa eftersom hon ligger med huvudet neråt. Igår försökte jag känna huvudet genom att trycka in några fingrar vid bäckenet, men kan kände inget, känns som det liksom har åkt längre in/bak. Känner inga förvärkar, men magen kan bli stenhård ibland, men inget jag känner av liksom. Det som kan göra ganska ont är att muskulaturen i buken kan liksom krampa, om jag ska sträcka mig efter nåt eller resa mig eller vända mig i sängen. Det kan göra ganska ont, men är helt ofarligt enligt läkaren som jag träffade igår. På måndag är det dags att träffa BM igen och då ska vi gå igenom saker inför förlossningen och vårt förlossningsbrev. Sen är vi inne i vecka 39! :)

 

Kommentera här: