Vecka 39

 
Så har vi påbörjat vecka 39 <3
 

När du är gravid i vecka 39 så rör sig barnets lungor väldigt rytmiskt och gör mellan 35-45 andningsrörelser varje minut. Hjärtat och levern laddar upp med näring som bebisen kan använda framförallt vid syrebrist under förlossningen. Denna uppladdning ska även fungera som en reservdepå de första dygnen innan produktionen av bröstmjölk kommit igång på riktigt. 

Fostrets hjärna utvecklas hela tiden och kommer inte att vara färdig förrän barnet är runt två år. Sedan en tid tillbaka så har fingernaglarna vuxit ut, men nu är det tånaglarnas tur att vara färdiga. De har nu vuxit ut och täcker hela tån

vecka 39 är dagen för förlossningen verkligen nära. Är du förstagångsföderska så ska du veta att nästan 70% av alla kvinnor föder efter den beräknade dagen. Med det sagt, så kan det mycket väl dröja några veckor till innan det är dags. Fortsätt att vara aktiv den här perioden och gå på korta promenader eller genom att simma. Glöm inte heller att vila och ta gärna regelbundna tupplurar. 

I vecka 39 känner många kvinnor av kraftiga förvärkar. Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och för vissa kvinnor så känns nu riktigt jobbigt att vara gravid. Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet nu arbetar hårdare än någonsin. Källa

Hej! Ja, jag fick ju ventilerat mig lite i tidigare inlägg :) Igår var jag hos bm för att lyssna på bebis, mäta magen och väga mig mm. Gick även igenom lite inför förlossningen, egna önskemål och så. Har funderat och funderat över den där epiduralen men jag kan helt enkelt inte bestämma mig om jag ska ta den eller inte. Jag klarade det bra utan den första gången. Javisst det gjorde förbannat ont fast det gick ändå bra och det kändes ganska kontrollerat. Förutom när de där kraftiga värkarna kom som gjorde att de sista 6 centimetrarna öppnade sig på några minuter, men sen blev det liksom inte värre. Fast jag kan ju aldrig förbereda mig och förvänta mig att det blir samma denna gången. Jag får helt enkelt ta en värk i taget och bestämma mig där om jag vill ha mer smärtlindring el inte. 

Allt är i stort sett fixat inför bebisens ankomst så nu är hon välkommen :) Jag kan nog vänta någon vecka till på förlossning dock. Känner inte riktigt för att åka in och föda idag precis. Kan vänta ett litet tag till ;) men inte 10 dagar efter bf bara.. Även fast jag fortfarande tror på övertid så hoppas jag inte på att det blir fööör dryg väntan. 

Kommentera här: