Bitch please

Är en av kommentarerna jag sett, och det är en del som verkar se det som att hon trycker ner andra och är elak. Jag ser det inte alls så... 
 
 
Här kan ni se Mias inlägg på hennes facebook!
 
 
Några av kommentarerna till Mias inlägg... 
 
 
 

Det är uppenbart att människor kan se och tolka saker och ting olika. Många faktorer kan bero på hur vi är som personer och vad vi har med oss i "ryggsäcken", som ålder och livserfarenhet, händelser m.m. Men det verkar som en del missuppfattar. Eller missar poängen... Jag tror, även fast jag inte pratat med så många om det, så påverkas många av sociala medier på ett negativt sätt. Allt ska vara så perfekt, fint och snyggt och många påverkas av det. Kan ta ett exempel jag såg på tv om en tjej som hade hamnat i en ekonomisk kris för att hon ville så gärna leva upp till de ideal som hon såg på Instagram. Hon ville vara som dom. Ha de senaste, dyraste, snyggaste grejerna. Och jag kan ärligt talat känna igen mig i det. I stort sett alla jämför sig med andra och att ständigt vara omringad av allt det där perfekta kan bli för mycket. Många påverkas negativt och känner press över att de måste träna, måste gå ner i vikt så fort som möjligt, måste skaffa de dyraste grejena, måste ha ett snyggt hem, måste gå på fina middagar eller fixa till finaste tillställningarna, ja listan kan göras lång och jag tror många kan känna en press och bli stressad över det, och en känsla att de inte kan leva upp till det de jänför sig med. Kan säga att jag också blir påverkad, t.ex nu när jag ska föda mitt andra barn och den här träningshetsen om aTT bli av med mammamagen så fort som möjligt.  De här före och efterbilderna överallt "Bara en månad sen förlossning!" "Bara två veckor mellan bilderna!" osv. Visst är det jättebra och starkt jobbat för de de peronerna och de får gärna vara stola och glada. Men det är inte yttrandet i sig utan hur människor faktiskt bli påverkade av att ständigt se sånt! Och det är inte bara träning, utan även prylar, prylar och åter prylar! Det är mycket pengar som spenderas och sociala medier hjälper till med detta. Se bara på hur butiker och företag utnyttar det! ;) Man lever ju mitt i det och det är skitsvårt att inte dras med och det gör man. Jag är inte bättre själv och jag har ett bekräftelsebehov som precis väldigt många andra har. Vissa personer är mer sköra och påverkas starkare än andra och det är inget konsigt!

Jag har varit med om att jag blivit hånad över att använda mig över sociala medier och min blogg, och jag tog ganska illa upp då. Men denna personen som sa detta hade ett enormt bekräftelsebehov själv, fast på ett annat sätt. Hen ville hellre ha den av vänner och familj och satte krav på dom istället. Jag sätter kraven på mig själv, vilket inte alltid är så bra och kan vara stressande ibland. 

Klart många vill ha bekräftelse i olika grad och det yttrar sig individuellt, vissa vill genom Instagram, bloggar, genom alias anonymt bakom en skärm, finns ju personer som gömmer sig bakom andra profiler (om ni sett Catfish på MTV t.ex), andra endast genom närmaste kära osv. Mia råkar ju vara en offentlig person och har ett yrke där hon syns och vem använder inte sociala medier idag? Ja det finns många som inte gör det, men det är vääldigt många som använder det. Det är ju VI som är sociala medier, vi som använder det. Så de som tycker att hon trycker ner dom genom att skriva så som hon gjort. Vem eller vad ska hon ta exempel ifrån om inte vi som använder sociala medier för att uppmärksamma den hets och press som finns bland människor. Vem vet? Kanske är de dom som mår dåligt och känner den pressen, de som ni menar att hon trycker ner. Mitt försök är väl att försöka ge ett annat perspektiv på det.

Se bara på hur vi föds och växer upp. Hur mår vi om vi inte får bekräftelse eller inte blir sedd av någon? Mitt barn t.ex vill ju ha 100% av min uppmärksamhet hela tiden. Hur hade hon mått om jag bara ignorerar eller inte bekräftar hennes känslor när hon är arg, ledsen eller glad. Kan tänka mig att det är lite så när man är stolt över något, t.ex att ha gått ner 30kg eller besegrat cancer? Eller kanske gjort brösten, läpparna? Eller när min dotter gjort en teckning eller halsband! :D och vill visa det, vissa vill visa allmänt och andra vill inte visa alls. Helt ok vilket som. Och det är inget fel med nåt av det, och klart som fasen en blir glad när någon säger till en då "shit vad bra och starkt jobbat!" Eller "vad snygg du är" det är ju positiv respons en blir glad av, annars hade man ju inte visat upp sitt sixpack 2 månader efter förlossning. Skämt och sido..

Vad jag tror så vill Mia uppmärksamma känslan av otillräcklighet, krav och hets som skapas av yttranden och allt folk vill visa på sociala medier och all jakt på likes! men inte yttrandet och bekräftandet i sig, för det är klart folk ska må bra och vara glada och känna sig vackra osv. Men människor kan faktiskt må dåligt av vad sociala medier visar upp jämt och ständigt, det blir nästan som en tävling och det kan hända att folk tom lever sina liv efter att få så mycket "likes" som möjligt. Jag menar, människor jobbar ju t.o.m med sociala medier och tjänar MYCKET pengar på det! Många som jämför sig kan ju också spenderar tiotusentals kanske hundratusentals på kläder och prylar, utseende, boende mm. Och jag tror inte det är något ovanligt. Men om man inte orkar se eller tycker att det är jobbigt, så vågar ingen säga nåt, för då får det kastat i ansiktet "du är bara avundsjuk! Sluta gnäll! Var glad för andras skull ist för att trycka ner!" Som om en var någon mobbare eller nåt? Men jag ser det inte som avundsjuka utan mer som att vissa kan vara mer sköra eller påverkas mer än andra. Man kan faktiskt vara avundsjuk och samtidigt ödmjuk och vara glad för andras skull också. Är man snäll och vet bättre så säger man ju inget dumt eller opassande till den personen som man blivit påverkad av, DET är elakt. Som många troll håller på med t.ex. Och som jag skrev, vissa blir mer påverkade än andra och är mer sårbara. Och det är sådana känslor som kan vara jobbiga, känslan att man inte duger eller är otillräcklig bara för att man inte har det senaste svindyra modet eller den tighta magen eller rumpan t.ex. Hon säger ju; Älska dig för den du är och var stolt över det.

Kan tycka det är lite invecklat alltihop också. Många faktorer smälter in i varandra och då vi lever i en värld där sociala medier dominerar, men en måste väl få lov att säga att man inte orkar se allt "perfekt" runt sig hela tiden, tillslut rinner väl bägaren över. Spelar ju heller ingen roll om man inte har Fb eller insta, antingen känner man någon som använder det eller så är det någon annan man möter som har det och pratar om vad de sett, varenda butik har ju insta eller Fb numera. Vi kommer liksom inte undan.

Ja, det blev ett långt inlägg, men att försöka förklara ett perspektiv och synsätt kan skrivas i hur mycket text som helst :) 

Kommentera här: