Vecka 33

Gravid vecka 33 <3
 
Om du väntar ditt första barn så har barnet i vecka 33 sannolikt lagt sig tillrätta nu med huvudet nedåt inför förlossningen. Om du är omföderska så kan det dröja ytterligare någon vecka. När barnet lagt sig med huvudet nedåt så brukar det bli både lättare att andas och om du har haft magbesvär så kan dessa lätta något nu. Istället kan du dock uppleva ett ökat tryck nedåt, med symptom som stickande känslor i bäckenet.
 
När du är gravid i vecka 33 så har barnet vanligtvis uppnått en vikt som är något över halva födelsevikten. Barnets kropp fortsätter att lagra underhudsfett. Runt vecka 33 så har även din fostervattenmängd nått sitt tak och det finns nu mer barn än vätska i livmodern. Detta är en av anledningarna till varför barnets sparkar och slag nu kan kännas ännu skarpare.

Barnets hjärna växer snabbt i vecka 33 och barnets huvud ökar i storlek. Livmoderväggen blir tunnare och barnet kan därför uppfatta ljus och mörker, exempelvis om det är dag eller natt. Fingernaglarna är nu tillräckligt långa för att nå fram till fingertoppen. När barnet väl är fött så kan de behöva trimmas. Det händer att barn river sig själv i ansiktet redan innan de föds, men detta är inget farligt.

Ja, nu känns magen stor. Halsbrännan och trycket i magen har snarare blivit värre och inte försvunnit som det står nästan överallt att det gör. Och en förkylning har jag dratt på mig också :P Jag känner även att tyngden påverkar fogarna så det som känns bäst för mig just nu är att vara ganska stilla men jag försöker ändå att röra på mig eftersom jag inte känner mig så trött. Fast på kvällarna blir det liksom att jag vaggar fram, haha. Det måste se rätt roligt ut! :) O har iaf påpekat det. Har även börjat läcka råmjölk mer nu. Ibland vaknar jag av att det är blött och kladdigt på nätterna. Bebisen rör sig lite mer bestämda tider nu. Aktiv morgon och kväll och mitt på dagen och mitt i natten. Emellanåt är det stilla och då antar jag att hon sover :) <3 och en del hicka får jag även känna, som små pulserande rörelser.

Längtan efter bebisen börjar ta över nojigheten över förlossningen nu, det kan också gå lite upp och ned med dom känslorna. Jag börjar också fundera på en del grejer som behöver fixas innan bebisens ankomst. Ett skötbord borde kanske införskaffas? Har inte bestämt ännu eftersom det är nåt som inte används så jättelänge. Om vi har tillräckligt med kläder, så en sväng ner till förrådet för att rota fram lite sparade kläder efter Leia ska jag göra någon dag. Så jag funderar på ett ihopfällbart skötbord som är lätt att ta bort när de inte används. Och sen också att BB-väskan ska packas, vad som ska vara med i den och även lite saker som behövs till mig efter förlossningen, salvor, bindor, bhinlägg m.m. Nya nappar till nappflaskorna och se till att de är rena och även koll på om amningspumpen fungerar som den ska och rengjord. Ja det snurrar en del tankar i huvudet nu :) för det börjar ju närma sig den stora dagen då vi får träffa vår fjärde familjemedlem <3

Kommentera här: