Vecka 35

Idag går vi in i vecka 35 <3
 

Barnet fortsätter att snabbt öka i vikt under vecka 35. Den blivande modern har sannolikt on i ryggen eller bäckenet under den här perioden. Barnet har väldigt lite utrymme att röra sig på och fyller nu ut nästan hela livmodern.När du är gravid i vecka 35 fortsätter barnet att lagra fett. I mitten av din graviditet hade barnet en fettprocent i kroppen på runt två procent. I vecka 35 ligger den runt 15 procent, för att runt förlossningsdagen ligga runt 30 procent. Barnets armar och ben börjar ni bli knubbiga och fina.I vecka 35 är barnet runt 46 centimeter mellan huvud och häl och väger runt 2,4 kilo. Livmodern kan kännas ungefär 15 centimeter ovanför naveln och livmodern är ungefär 35 centimeter lång.

När du är gravid i vecka 35 sväljer barnet fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Barnets lungor är vanligtvis helt färdiga och om barnets föds i vecka 35, så är risken för andningsproblem mycket mindre än för bara några veckor sedan. Runt 90% av alla barn som föds nu överlever utan några allvarliga men.

Lungorna är nu fyllda med vätska, men denna trycks ut under förlossningen och försvinner när barnet tar sitt första andetag. Barnet mun tränar i vecka 35 på sugrörelserna, som är livsviktiga när barnet kommer ut och behöver äta. Det ludna hår som tidigare funnits på kroppen är borta, och huden är täckt av rikligt med skyddande fosterfett. Om barnet skulle födas nu kan det vara så insmort att huden är vit och kletig av allt fett.

Många drabbas runt vecka 35 i graviditeten av en yr och vimsig gravidhjärna. Stress, smärta, hormoner och sömnlöshet påverkar dig mer än du tror. Vila mycket, men sluta inte röra dig. Promenera gärna om du kan och alternera hur du sitter och ligger så att du inte belastar kroppen för monotont. Det kan nu vara en bra tid att gå igenom ditt förlossningsbrev med din barnmorska.

 

Hej! :) Ja nu börjar det blir ännu mer trångt i magen. Att börja sig ner, eller att sitta i upprätt position är inte lika bekvämt längre. Har svårt för att ta på mig sockar och skor och lite mer svullen är jag i händer och fötter. Det är även hög tid att skaffa hem bh-inlägg. Råmjölken har börjat komma ut, mest på natten. Men nu har jag även sett att det går igenom BH och tröja, så ja nåt behövs där. Och den här värmen! Jo visst är det skönt att det är varmt i september :) Men idag! 25 grader och 27 grader inne på övervåningen ! huu... Det får gärna vara lite svalare för min del. Värmen bidrar till mer svullen och tung kropp vilket jag inte behöver just nu. Mitt bäcken har börjat ömma mer. Har svårt för att ligga på sidan en längre stund utan att vakna på nätterna och helt på rygg går inte längre pga halsbrännan på kvällarna. Så två stora kuddar har jag under huvudet nu så jag i stort sett halvsitter när jag sover. Vilket inte är så jätteskönt för ryggen heller då mycket tyngd hamnar där, blir liksom lite träsmak i rumpan efter ett tag. Jag mår överlag bra dock :) Inget illamående eller så, men man är ju liksom stånkig och vaggar fram pga tyngden och ömheten i ljumskar och rygg, ständigt svettig och väldigt klumpig, viket kan ta lite på humöret. Speciellt när halsbrännan och trycket från matstrupen ständigt är där vissa dagar. Då kan det vara liiiite svårt att inte fnysa, sucka eller bli snabbt irriterad över småsaker. Det värsta är de tillfällen då man blir irriterad över nån situation då Leia är med, hon märker det direkt och blir ledsen, inte så att hon gråter, men jag ser det på henne. Jag förklarar för henne förstås och säger förlåt till henne och tröstar henne, men jävlar vad svårt det är ibland att inte bli irriterad. Vill ju helst inte bli det alls :( 

Igår gick jag in i flera grejer och slog mig, välte stolar, tappade grejer (som jag sen knappt kunde ta upp från golvet). Tänkte efter typ femtioelfte gången jag tappade en grej på golvet i köket när jag grejade där att "jag tappar den säkert BARA för att det är så svårt och jobbigt att ta upp den". Ja när såna tankar kommer då är humöret inte på topp alltså! Haha! Det är iaf tur att det blir något bra av detta tillslut. Vi har fixat spjälsängen i sovrummet nu så den är klar. Behöver bara bädda den :) Vagnen är klar och lite mer bebiskläder har hamnat i garderoben. En dag ska jag ta tag i mig och gå till källarn och kolla gamla kläder från Leia vad som kan användas där och inhandla lite annat på apoteket :) 

 

Kommentera här: